Gå til hovedindhold

Hvad skulle det være fru Jensen?

90 min
Undervisning til 3.-9. klasse
Fag: Historie og Matematik

Stå ansigt til ansigt med den lokale butiksejer på Lyngby Hovedgade, når Stadsarkivets formidler viser rundt i efterårets udstilling: ”Fra disk til selvbetjening – butiksliv i Lyngby-Taarbæk gennem 100 år”. Eleverne hører om dengang mel og gryn blev vejet af ved disken, og manufakturhandleren tog mål for at få tøjet til at passe.

Derefter er det elevernes egen tur til at lege købmand, løse hverdagsdilemmaer og udregne simple regnestykker, som enhver butiksejer har brug for. Hvad kan man få for 10 kr i 1950? Hvor meget tjener man på at sælge dåsevarer modsat friske varer? Og hvor lang tid vil det tage buddrengen at cykle ud med varer til familien Jensen?

Der bliver også tid til at dekorere sin egen stofpose i Stadsarkivets kreative værksted.

Hvad skulle det være fru Jensen?

Omsatte læringsmål

- Eleverne lærer om livsvilkårene for handlende i Lyngby-Taarbæk op gennem 1900-tallet og frem til i dag.

- Eleverne skal løse matematiske dilemmaer og opstille, behandle og afkode enkle regnestykker, der afspejler virkeligheden.