Gå til hovedindhold
Du er her:

Undervisningstilbud om Ro, Renlighed og Regelmæssighed

Skoleforløb knyttet til arkivets lokalhistoriske udstilling.
Tidspunkt: Alle dage kl. 9.30-11.00
Datoer: 29. oktober, 30. oktober, 31. oktober, 5. november, 6. november og 7. november
Klassetrin: 3.-5. klasse
Fag: Dansk og Historie

Barn der vasker hænder på Carlshøj Børnegård 1952, sort hvid

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i udstillingen om de første børnegårde i Lyngby-Taarbæk Kommune. 

I 1950`erne begyndte kommunen at bygge velfærdsinstitutioner. En del af disse velfærdsinstitutioner var ”børnegårde”, som indeholdt både vuggestue og børnehave. De nye børnegårde adskilte sig ved at være grundlagt på klare pædagogiske principper, hvor børnene blev mødt med ro, renlighed og regelmæssighed i børnegårdens dagligdag

  • Under besøget vil eleverne få en kort historisk introduktion til tidsperioden og en rundvisning i udstillingen sammen med arkivets formidler. Derefter vil det være elevernes tur til at komme på arbejde. 
  • Eleverne skal være de voksne ansatte i børnegården, og i grupper planlægge en dag som lever som lever op til mantraet ”RO, RENLIGHED OG REGELMÆSSIGHED”. Arbejdsdagen vil byde på planlægning af alle dagens elementer, lige fra sovetider til lege og måltider. 
  • Forløbet vil give eleverne en forståelse for livet og livsvilkårene for tidligere indbyggere i deres lokalområde, og den forandring som børnegårdene var, for både børn og voksne. 
  • Efter forløbet vil det være muligt at spise medbragte madpakker på arkivet. 

 

Omsatte fælles mål:

  • Eleverne bliver trænet i at deltage i rollelege og rollespil. 
  • Eleverne bliver trænet i at relatere ændringer i hverdags- og livsvilkår over tid, til eget liv. 
  • Eleverne bliver trænet i at kunne anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
  • Eleverne opnår viden om fællesskaber før og nu